Tid er en uvurderlig ressurs. Når det er skikkelig trøkk på høysesongen har du som eier eller leder ikke så mye tid til å tre tilbake og observere bedriften når den blir utfordret på sin kapasitet. Du har travelt med å slukke branner, holde skuta i rett kurs og sjonglere altfor mange baller i luften om gangen. Som eier av en SMB reiselivsbedrift har du kanskje ikke hatt tid, mulighet eller overskudd til å ansette en person som kan avlaste deg og ditt ansvar. Å drive en forretning krever talent, bransjeinnsikt og kompetanse - men i en bransje preget av konjunktur, følsomhet overfor politisk klima og trender er det vanskelig å tiltrekke seg de rette folkene. De forventer ofte høy lønn og jobbsikkerhet - noe som de fleste reiselivsbedrifter ikke har kapasitet til å tilby. Det ønsker DMO Spesialisten å finne en løsning på.
Med Tourism Management for Hire fra DMO Spesialisten får du en kompetent innleid reiselivsspesialisert leder til en gunstig pris, men bare på dager der du trenger det. Å være agil handler om å jobbe smart og bare ha kostnader med tilhørende inntekter.
Se for deg følgende: på dager med lav aktivitet drar du lesset selv - du er jo uansett på plassen. På lav-aktivitetsdager er det god tid til å reflektere og observere. Så kommer det plutselig høyt trykk i bedriften, gjestene strømmer inn og du har knapp tid til å observere og snakke med de fordi du har travelt med å holde lokomotivet på skinnene.
Se så for deg at du har en substituerende leder, som kan ivareta disse dagene for deg. Du kan ha en mer avslappet rolle som observatør i bakgrunnen. Du er fritt stillet til å delegere oppgaver basert på viktige observasjoner, som du ellers hadde gått glipp av, fordi du må bistå resten av de sesongansatte FLP'er med å få ting til å funke. Du kan stå i bakgrunnen og notere deg servicebrister, som vi raskt får italesatt og endret.
Neste gang det blir høytrykk kjører det enda glattere og dine gjester stråler enda mer av glede. Alle disse erfaringene og observasjonene får vi satt inn i et strukturert system, som gjør at du slipper å starte fra scratch til neste år, men i stedet kan starte hvor du slapp. Da sprinter du fra konkurrentene dine!
Tourism Management for Hire er DMO Spesialistens øverste hyllevare. Du får tilgang til vår fulle sett av kompetanser.
Når det gjelder å lede servicedrevne virksomheter, så handler det i høy grad om å analysere servicegap. Et vil si å kontinuerlig jobbe på et strukturert system for å spotte og registrere brister i tjenesteproduksjonen. Deriblant inngår analyse av servicelandskapet. Er det overensstemmelse mellom markedsføring og produkt? I reiseliv sier vi at servicelandskapet i høy grad er en del av produktet. Produktene våre er historiefortellinger.
Alt sammen tilpasses det markedssegmentet som du ønsker å tiltrekke deg. Her legger vi til, at gjesten også er en del av produktet ditt. Det skyldes at gjennom prinsippet om samskaping blir gjesten en del av bedriftens uttrykk og en brikke i historien. Har du utelukkende besøk av svenske pensjonist-bussturister - da vil du etterhvert bli en svensk pensjonert bussturist-virksomhet. Og det er helt supert, om det er det du ønsker. Gjestene dine blir med andre ord integrert i merkevaren din.
DMO Spesialisten har en sterk bakgrunn innen prosjektledelse og har blitt opplært i Innovasjon Norges Prosjektlederprosess (PLP). Koplet opp mot vår spesialisering på reiselivsledelse betyr det at du får høy kompetanse og kvalitet på dine reiselivsutviklingsprosjekt. Vi tar på oss både hele eller deler av prosjekter.
(Front-of-the-Line-Personnel) I forlengelse av serviceledelse er personalet en kjernedel av produktet vi selger i reiselivsbransjen. Derfor er det synd og skam, som profesjonell fagperson, å observere så mange eksempler på bedrifter, som underprioriterer denne delen av produktet. I klassisk forretningsutviklingsforstand må det være sammenheng mellom markedsføring og produkt. En kan ikke over-selge noe som en ikke klarer å levere.
Menneskene i en reiselivsbedrift er så essensielle, at det å glemme å innovere på human-kapitalen er det samme som gi opp og overgi seg til konkurrentene. DMO Spesialisten blir alltid trist ved å observere typisk sesongansatte og ungarbeidere som gjemmer seg nede bak skranken med mobilen sin, eller som står med ryggen til gjesten og prater med veninnen i kassa - de skader ditt omdømme og merkevare i en sådan grad at du risikerer virksomhetens levebrød.
DMO Spesialisten har lang erfaring og kompetanse innen service og tilbyr opplæring av personalet for å sikre deg den høyeste kvaliteten.
DMO Spesialisten er godt befart og har en god bakgrunnen innen digital markedsføring og analyse. Du har sikkert en markedsføringsstrategi eller i det minste en tanke om hvordan du ønsker å markedsføre bedriften din. Markedsføring handler i høy grad om å ha konsistens i sin markedskommunikasjon. Det vil si å holde visuell profil, innhold og budskap konstant. De flinkeste i feltet er kjent for èn ting. Det være seg et verdisett, et uttrykk, en historie. Felles er at de klarer å holde seg kun til akkurat det, og så bli skikkelige flinke på det.
DMO Spesialisten hjelper deg med å finne din røde tråd, som passer for deg og dine ambisjoner. Her er det mye som kan gjøres med utrolig lite.
Skulle du tilfeldigvis stå og trenge en ny hjemmeside, så har DMO Spesialisten kompetanser til å skreddersy en i det fantastiske verktøyet Webflow, som vi selv bruker. For folk som ikke har dette som fagfelt kan det være vanskelig å forklare hva en ønsker. Vi liker derfor å starte med at du finner noen eksempler på hjemmesider, som du liker, og så jobber vi oss videre derfra. Om du ønsker en ambisiøs hjemmeside på nivå med Apple eller om du bare trenger en helt enkelt kontaktside. DMO Spesialisten løser det meste for deg med kompetanse og nettverk.
Det siste punktet i denne tjenesten omhandler en mer forskningsbasert tilgang til produktutvikling. Dersom du velger å gjøre bruk av denne kompetansen, så tar vi en mer strukturert tilgang til det å analysere din bedrift gjennom prosjektering og studier. Her vil du dra nytte av vårt store nettverk i ulike forsknings- og utviklingsmiljøer i Møre og romsdal. Vi har gode kontakter i Innovasjon Norge, Forskningsrådet og akademia som kan bistå med støttemidler og kompetanse.
Er du ambisiøs og frampå? Tourism Management for Hire er for deg som vil ha en forlengelse av dine kompetanser og din faginnsikt. En som kan ta over roret og bistå deg i utviklingsarbeidet når det brenner mest. Ta din reiselivsbedrift til det neste nivået i et samarbeid med DMO Spesialisten!
Vi gleder oss til å høre om dine drømmer.
Dagspris (á 8 timer): kr. 7.120 ekskl. MVA