14.06.2024
Jeg har i over ett år vært avhengig av mine lokale bussruter og jeg kan fortelle med en gang, at det er helt forferdelig. Privat, men særlig profesjonelt (til jobben) har jeg blitt brent så ufattelig mange ganger at jeg har mistet overblikket og tellingen.
I dag er en solrik dag, så det er knapp så kjipt å måtte stå og vente en ekstra time på neste buss, men det synes ikke det tyske turistparet, som jeg reiste med. De skal rekke deres planlagte aktiviteter på deres neste destinasjon.
Min lokale buss hjemmefra heter FRAM lokalrute nr. 482 mellom Åndalsnes og Vestnes. Forbindelsen er FRAM Ekspressen rute nr. 100 mellom Volda og Kristiansund. I dag misset vi bussen med bare 2 minutter. Det var for mye for Timeekspressen til å vente. Det resulterer nok en gang i at jeg misser timesvis av produktivitet og resultatskaping. Heldigvis er min nåværende jobb ganske fleksibel, men jeg kan ikke ta møter med kunder på fast-avtalte tidspunkter. Det vil si at det ikke er en mulighet i det hele tatt. Andre ganger så gjelder det den andre veien. Det er ofte et problem å være sikker på å komme helt hjem på kveldene, av akkurat samme årsak... manglende visshet og transportgaranti.
Det tyske turistparet hadde heldigvis helgardert seg mot å ende opp i en vanskelig situasjon. De hadde bevisst valgt å ha en dag på seg før de skulle rekke deres fly. Det høres veldig fornuftig ut, tenker du kanskje umiddelbart, men for en reiselivsfagperson høres det mildere sagt katastrofalt ut, at det skal være tilfellet.
Det vitner om en skamfull infrastruktur (hvis man i det hele tatt kan kalle det det) og et potensielt sår i den merkevaren som vi jobber så hardt for å bygge opp om Norge som et moderne og trygt reisemål... Med så utrygg offentlig transport-infrastruktur er det ikke for turister som forsøker å reise mest mulig miljøvennlig, i alle fall. Disse menneskene (inkludert meg selv) vil ikke være så begeistrede for å basere sin neste norgesferie etter offentlig transporttilbud. Det er rett og slett for usikkert og risikabelt. Bare tenk deg å besøke et fremmed land og bli strandet midt på natta et sted ute i ingenmannsland, hvor engelsk ofte er gebrokkent, uten et sted å oppholde seg til en buss neste morgen. Det er ikke alle som sleper med seg fullt av fjellutstyr med telt, sovepose, mat og kokeutstyr.
For lokale så vel som turister vil det aldri være levedyktig å basere seg på kollektivtransport med den nåværende situasjonen og infrastrukturen. Det kan jeg personlig skrive under på. Min reelle produktivitet ligger et sted mellom 40 og 60 prosent, men min samlede arbeidsdag ligger ofte på 120 prosent nettopp pga. av transportproblemer. For en kunnskapsarbeider kan dette sammenlignes med svinn i en vanlig butikk. Produktet er bare tid, i mitt tilfelle. Tid som blir frastjålet meg pga. uendelige ekstra timer brukt på venting. Det øker ofte driftskostnadene i tillegg, ved at jeg skal finne et sted å oppholde meg for å forsøke å gjøre opp for den tapte tiden ved å svare på e-poster, gjøre forestående markedsføringsarbeid og lignende. Det skyldes at ikke alle steder har et bibliotek i gåavstand fra bussholdeplasser hvor en sitter fast. Da er det bare lokale kafeer og bevertninger, hvor en må kjøpe seg noe for å sitte. Alternativet er å utsette prosjekter og møter i uviss tid. Det er det ikke mange profesjonelle aktører som kan jobbe med.
Skal jeg helgardere meg mot å misse møter og avtalte tidspunkter, da bruker jeg ofte 4 ekstra timer på så-å-si ingenting, fordi jeg må ha nok margin i forhold til bussrutene og forsinkelser. Det betyr at jeg må takke nei til flere oppdrag og dermed ikke oppnå en levedyktig inntekt fordi jeg spiller så utrolig mye tid på venting og helgardering.
Så du kan nok forstå at det er vanvittig mye dyrere å ta bussen enn å kjøre bil. Og derfor vil aldri den offentlige transportnæringen bidra positivt til klimakrisen - ikke med dagens tilbud i alle fall.
Jeg savner virkelig min gamle bil som ikke gikk gjennom EU kontroll!