Ett av reiselivets eksport­utfordringer hva angår bærekraft

14.06.2024

Offentlig transport i Norge kommer aldri til å hjelpe klimakrisen

Jeg har i over ett år vært avhengig av mine lokale bussruter og jeg kan fortelle med en gang, at det er helt forferdelig.  Privat, men særlig profesjonelt (til jobben) har jeg blitt brent så ufattelig mange ganger at jeg har mistet overblikket og tellingen.

I dag er en solrik dag, så det er knapp så kjipt å måtte stå og vente en ekstra time på neste buss, men det synes ikke det tyske turistparet, som jeg reiste med. De skal rekke deres planlagte aktiviteter på deres neste destinasjon. 

Min lokale buss hjemmefra heter FRAM  lokalrute nr. 482 mellom Åndalsnes og Vestnes. Forbindelsen er FRAM Ekspressen rute nr. 100 mellom Volda og Kristiansund. I dag misset vi bussen med bare 2 minutter. Det var for mye for Timeekspressen til å vente. Det resulterer nok en gang i at jeg misser timesvis av produktivitet og resultatskaping. Heldigvis er min nåværende jobb ganske fleksibel, men jeg kan ikke ta møter med kunder på fast-avtalte tidspunkter. Det vil si at det ikke er en mulighet i det hele tatt. Andre ganger så gjelder det den andre veien. Det er ofte et problem å være sikker på å komme helt hjem på kveldene, av akkurat samme årsak... manglende visshet og transportgaranti.

Det tyske turistparet hadde heldigvis helgardert seg mot å ende opp i en vanskelig situasjon. De hadde bevisst valgt å ha en dag på seg før de skulle rekke deres fly. Det høres veldig fornuftig ut, tenker du kanskje umiddelbart, men for en reiselivsfagperson høres det mildere sagt katastrofalt ut, at det skal være tilfellet. 

Det vitner om en skamfull infrastruktur (hvis man i det hele tatt kan kalle det det) og et potensielt sår i den merkevaren som vi jobber så hardt for å bygge opp om Norge som et moderne og trygt reisemål... Med så utrygg offentlig transport-infrastruktur er det ikke for turister som forsøker å reise mest mulig miljøvennlig, i alle fall. Disse menneskene (inkludert meg selv) vil ikke være så begeistrede for å basere sin neste norgesferie etter offentlig transporttilbud. Det er rett og slett for usikkert og risikabelt. Bare tenk deg å besøke et fremmed land og bli strandet midt på natta et sted ute i ingenmannsland, hvor engelsk ofte er gebrokkent, uten et sted å oppholde seg til en buss neste morgen. Det er ikke alle som sleper med seg fullt av fjellutstyr med telt, sovepose, mat og kokeutstyr. 

Endelig på vei med neste buss. Forsinkelsen gjør at jeg ikke kommer hjem og lager middag seinere som lovet. Dårlig busstilbud rammer ikke bare økonomien - det rammer også familier.

For lokale så vel som turister vil det aldri være levedyktig å basere seg på kollektivtransport med den nåværende situasjonen og infrastrukturen. Det kan jeg personlig skrive under på. Min reelle produktivitet ligger et sted mellom 40 og 60 prosent, men min samlede arbeidsdag ligger ofte på 120 prosent nettopp pga. av transportproblemer. For en kunnskapsarbeider kan dette sammenlignes med svinn i en vanlig butikk. Produktet er bare tid, i mitt tilfelle. Tid som blir frastjålet meg pga. uendelige ekstra timer brukt på venting. Det øker ofte driftskostnadene i tillegg, ved at jeg skal finne et sted å oppholde meg for å forsøke å gjøre opp for den tapte tiden ved å svare på e-poster, gjøre forestående markedsføringsarbeid og lignende. Det skyldes at ikke alle steder har et bibliotek i gåavstand fra bussholdeplasser hvor en sitter fast. Da er det bare lokale kafeer og bevertninger, hvor en må kjøpe seg noe for å sitte. Alternativet er å utsette prosjekter og møter i uviss tid. Det er det ikke mange profesjonelle aktører som kan jobbe med.

Skal jeg helgardere meg mot å misse møter og avtalte tidspunkter, da bruker jeg ofte 4 ekstra timer på så-å-si ingenting, fordi jeg må ha nok margin i forhold til bussrutene og forsinkelser. Det betyr at jeg må takke nei til flere oppdrag og dermed ikke oppnå en levedyktig inntekt fordi jeg spiller så utrolig mye tid på venting og helgardering.

Så du kan nok forstå at det er vanvittig mye dyrere å ta bussen enn å kjøre bil. Og derfor vil aldri den offentlige transportnæringen bidra positivt til klimakrisen - ikke med dagens tilbud i alle fall.

Jeg savner virkelig min gamle bil som ikke gikk gjennom EU kontroll!

Skrevet av

Lest disse?

Et reiseliv med robotter for mennesker

Et reiseliv uten å møte andre mennesker er ikke noe jeg kunne tenke meg. Jeg har gjort meg noen refleksjoner om inntoget av kunstig intelligens, også i min bransje.
Gå til

Forsknings­prosjekt

DMO Spesialisten er på gaten i disse dagene for å snakke med folk. Vi fører en spørreundersøkelse i samarbeid med Høgskolen i Molde om folks preferanser og kunnskap til bærekraft i reiselivsbransjen. 
Gå til

Kommen­tar til regjer­ingens forslag om besøks­bidrag

Vi har en stor jobb å gjøre foran oss hvis vi skal kunne forsvare å kreve inn betaling for "inngangsbilleter" til selve destinasjonen. Det er i forveien vanskelig å rettferdiggjøre norske priser med dagens kvalitetsnivå og oppfattet verdi for pengene blant særlig våre utenlandske gjester. Denne etterspørselen vil kun øke med ekstra pålagte avgifter. Les DMO Spesialistens faglige refleksjoner her!
Gå til

Godt nytt år fra DMO Spesia­listen

DMO Spesialisten ønsker alle partnere, kunder og nettverk et godt nytt år. Jeg håper at 2024 skal bli et år med mye spennende utvikling og aktivitet, til tross for noen negative prognoser. Jeg har samlet en rekke tanker her, som jeg gjorde meg i 2023. Les her!
Gå til

Cruise­: markeds­tilpas­ning nød­vendig?

Hvorfor skal ikke havnefronten utvikles? Cruisemarkedet går ikke vekk med det første, så hvorfor ikke forsøke å tilpasse litt av sentrum slik vi kan klare å få nytte av besøket deres? Jeg skrevet et par tanker ned, som du kan lese her.
Gå til

Reiselivsproduksjon er en utøvende kunstform!

Kan det i det hele tatt eksistere et reiseliv uten (fag)folk?.Les min kommentar til generell utvikling, bransjen og teater m.m. her!
Gå til

Innleggsserie: perspektiv på NOU 2023:10 - introduksjon

Vær med å gå gjennom den nylige norske offentlige utredninger (NOU) 2023:10 i lag med DMO Spesialisten. I denne innleggsserien vil jeg forsøke å sette perspektiv på det som ble utredet med lokale, jordnære eksempler og observasjoner. Vi tar det stegvis tema for tema.
Gå til
DMO Spesialisten sporer ikke våre besøkende på tvers av internettet, men hvis du klikker "Tillat" så gir du oss tillatelse til lagre en analyse-innholdskapsel i din nettleser. Denne gjør at vi kan forstå hvordan våre nettsider fungerer. Les vårt Personvern her.
Alt innhold
Lukk