Opphavsrett bilde:
NRK 19.11.2024.
Lenke for opphavsrett

BESØKS­BIDRAG: dette mener DMO Spesialisten

19. November la Regjeringen i en pressemelding frem et høringsforslag om en ny lov som skal tillate alle kommuner i landet å pålegge turister en avgift på inntil 5 prosent av prisen på kommersielle overnattinger. Dette er den omdiskuterte turistskatten, eller besøksbidraget. Flere fagfolk er kritiske til forslaget.

Stortingsrepresentant og medlem i næringskomiteen, Sivert Bjørnstad (Frp) påpeker skeptisk i et intervju med NRK, at da bør avgiftene faktisk gå til å løse de problemstillingene, som er hele grunnen til å innføre en turistskatt, og ikke bare la det bli til enda en skatteinntekt som ikke utgjør noen forskjell. Direktør i NHO, Kristin Krohn Devold er heller ikke imponert og mener i samme artikkel at det bare vil gjøre det enda dyrere - enn det allerede er - å være turist i Norge. Hun frykter samtidig at disse inntektene kan forsvinne i nedbetaling av gjeld og andre ikke-relaterte utgiftsposter eller lenge-ønskede investeringer og prosjekter. Dette ville virke mot sin hensikt, ifølge NHO Direktøren.

Kvoteringer, reguleringer og avgifter er vanlig i andre land

I land som New Zealand har naturopplevelser lenge vært regulert. The Great Walks som forvaltes av Department of Conservation, forkortes ofte til “DOC”, er et eksempel. Klassikeren The Milford Track i Milford Sound-fjorden på Sørøya har en inngangskvote og obligatoriske avgifter på overnatting. Ytterligere, så er det bare lov å gå i én retning. Dersom en ikke overholder disse kan en få bot, om en blir tatt av en park ranger. Kvoten er begrenset til et sesongbasert antall innganger per dag. Dette er til for å ivareta den sosiale kapasitetsgrensen, som de har definert. Det betyr altså at en må booke plass på forhånd for å kunne gå i visse naturområder. Det skal legges til, at på New Zealand gjelder også reguleringene for statsborgere i landet, men til en rabattert pris.

Når jeg bodde i New Zealand, så opplevde jeg generelt en positiv stemning overfor disse reguleringene. Det var en helt naturlig del av det å passe på naturen, noe som faktisk øker kvaliteten ved at den sosiale og miljømessige kapasiteten opprettholdes.

Hva er sosial kapasitet?

På engelsk heter det Social Carrying Capacity. Holden, A (2016, s 202) bruker definisjonen: 

Carrying Capacity is the maximum number of people who can use a site without an unacceptable alteration in the physical environment and without an unacceptable decline in the quality of the experience gained by the visitors. (Mathieson og Wall, 1982, s 21 ref. i ibid).

På norsk kaller vi dette for sosial kapasitet og handler altså om å holde tålegrensen for hvor mange besøkende det er plass til i et gitt område. Det skal ifølge definisjonen til Holden (ibid) ikke overstige et nivå som påvirker det naturlige økosystemet og påfører varige endringer til landskapet, flora og fauna.

Adm. Dir. i Classic Norway er kritisk

Stephen Meinich-Bache, Adm. Dir. i Classic Norway uttaler i en artikkel på Reiseliv.no at forslaget vil ha alvorlige konsekvenser for besøksnæringen, nærmere spesifikt overnattingsnæringen som er de, som ligger rett i skuddlinjen for forslaget. Meinich-Bache mener at det vil få alvorlige konsekvenser for allerede hardt pressede overnattingsaktører, som strever med bare å holde hodet ovenvande. Meinich-Bache mener at forslaget er urettferdig rettet og omtaler det som en hasteløsning, og som rammer én enkelt næring, som vil komme til å lide.

Et besøksbidrag - hva nå?

Et besøksbidrag bør sees på som et gjenoppretningsfond som skal betale klimaregningen. Problemet oppstår dersom pengene ikke blir brukt til å gjenopprette det som ble forbrukt, altså “fylle hyllene på nytt”. Dessuten, så bør et eventuelt overskudd konsekvent prioriteres til å forebygge overforbruk av naturressursene i fremtiden. Det blir reiselivets svar på sukker-, tobakks- eller alkoholavgiftene, som i teorien bør gå til medfølgende helsekostnader i fremtiden. Besøksbidraget bør tilsvarende gå til symptombehandling av økosystemer.

DMO Spesialisten deler Meinich-Bache sitt poeng, at det risikerer å være den siste dråpen som får bæret til å flyte over, økonomisk, for mange allerede utsatte aktører. På samme tid, så mener DMO Spesialisten at det bare er rett og rimelig at regninger blir betalt, og at dét gjerne skjer i tide. I dette tilfellet er det klimaregningen, altså forbruket av særlig de norske naturressursene. Norske statsborgere betaler (i alle fall i teorien) til dette gjennom skatten. Det gjør ikke utenlandske. Naturen er kanskje det siste i verden, som vi gir vekk gratis... alle fall i norske reiselivs-eksportnæringer. 

Gir det lønnsomhet på den triple bunnlinjen? Vi frykter at gratis natura ad libitum kommer til å smelle i fremtiden, om ikke det settes inn mottiltak. Oljefondet er jo der, men hvis alle går med den innstillingen, da er den plutselig ikke oljefondet der lenger.

KPI’en bør være ganske enkel her: 

(eksportavgift + skattebudsjett) / (miljøkostnad + forebyggingskostnad). Blir tallet mindre enn 1, så må det justeres. Blir tallet høyere enn 1, så allokeres overskuddet til forskning og forebyggelse.

DMO Spesialisten mener i et forvaltningsøyemed at det er forsvarlig å innføre et besøksbidrag, eller “turistskatt”. Men det bør bare gjelde på eksport og ikke én enkelt næring. Det må være likt for alle kommersielle aktører. 

Dersom du ikke har bopæl i Norge, så er det bare rett og rimelig at en betaler for forbruket sitt. Det sier vi med forbehold for at pengene faktisk da blir øremerket det som er selve grunnlaget for innkrevingen. Ellers så er det mer til skade enn til gavn. 

Vi har fortsatt utfordringer med omdømmet vårt i forhold til verdi-for-pengene. Mange utlendinger synes ikke det er sammenheng mellom pris og kvalitet, og det er DMO Spesialisten da også enig i. Men kvaliteten på naturen (bør) også være med i regnestykket, og det vil skje en forringelse, dersom ikke det blir fylt opp på nytt av dette forbruket, og da blir det altså enda mindre som turister får for pengene. Så hvor begynner vi - med hønen eller med egget?

Jeg vil avslutte denne fagkommentaren med følgende:

“Løper du noen gang fra regningen når du har vært på restaurant og tatt for deg av buffeten?”

DMO Spesialistens forslag

Hva med å betale regningen ved inn- eller utreise til/fra landet i form av en fast tollavgift basert på oppholdets varighet? Da vil det ikke ramme enkelt-næringer eller diskriminere.

Litteratur i dette innlegget

Holden, Andrew. (2016). Environment and Tourism. London. Routledge.

Skrevet av

Lest disse?

Et reiseliv med robotter for mennesker

Et reiseliv uten å møte andre mennesker er ikke noe jeg kunne tenke meg. Jeg har gjort meg noen refleksjoner om inntoget av kunstig intelligens, også i min bransje.
Gå til

Ett av reiselivets eksport­utfordringer hva angår bærekraft

Jeg har i over ett år vært avhengig av mine lokale bussruter og jeg kan fortelle med en gang, at det er helt forferdelig. Privat, men særlig profesjonelt (til jobben) har jeg blitt brent så ufattelig mange ganger at jeg har mistet overblikket og tellingen.
Gå til

Forsknings­prosjekt

DMO Spesialisten er på gaten i disse dagene for å snakke med folk. Vi fører en spørreundersøkelse i samarbeid med Høgskolen i Molde om folks preferanser og kunnskap til bærekraft i reiselivsbransjen. 
Gå til

Kommen­tar til regjer­ingens forslag om besøks­bidrag

Vi har en stor jobb å gjøre foran oss hvis vi skal kunne forsvare å kreve inn betaling for "inngangsbilleter" til selve destinasjonen. Det er i forveien vanskelig å rettferdiggjøre norske priser med dagens kvalitetsnivå og oppfattet verdi for pengene blant særlig våre utenlandske gjester. Denne etterspørselen vil kun øke med ekstra pålagte avgifter. Les DMO Spesialistens faglige refleksjoner her!
Gå til

Godt nytt år fra DMO Spesia­listen

DMO Spesialisten ønsker alle partnere, kunder og nettverk et godt nytt år. Jeg håper at 2024 skal bli et år med mye spennende utvikling og aktivitet, til tross for noen negative prognoser. Jeg har samlet en rekke tanker her, som jeg gjorde meg i 2023. Les her!
Gå til

Cruise­: markeds­tilpas­ning nød­vendig?

Hvorfor skal ikke havnefronten utvikles? Cruisemarkedet går ikke vekk med det første, så hvorfor ikke forsøke å tilpasse litt av sentrum slik vi kan klare å få nytte av besøket deres? Jeg skrevet et par tanker ned, som du kan lese her.
Gå til

Reiselivsproduksjon er en utøvende kunstform!

Kan det i det hele tatt eksistere et reiseliv uten (fag)folk?.Les min kommentar til generell utvikling, bransjen og teater m.m. her!
Gå til

Innleggsserie: perspektiv på NOU 2023:10 - introduksjon

Vær med å gå gjennom den nylige norske offentlige utredninger (NOU) 2023:10 i lag med DMO Spesialisten. I denne innleggsserien vil jeg forsøke å sette perspektiv på det som ble utredet med lokale, jordnære eksempler og observasjoner. Vi tar det stegvis tema for tema.
Gå til
DMO Spesialisten sporer ikke våre besøkende på tvers av internettet, men hvis du klikker "Tillat" så gir du oss tillatelse til lagre en analyse-innholdskapsel i din nettleser. Denne gjør at vi kan forstå hvordan våre nettsider fungerer. Les vårt Personvern her.
Alt innhold
Lukk