DMO Spesialisten ble registrert i Brønnøysundregistrene tilbake i desember 2018 av Fredrik E. Gosch. Foretaket startet som en frustrasjon over å bli forsøkt holdt fastlåst og nedtysset av sentrale beslutningstakere, som fortsatt har det litt for makelig på tronene sine, selv til den dag i dag.
Skal vi klare å skape en fremtid som er holdbar, spennende og nyvinnende, da er det på tide å tenke «ut med det gamle og inn med det nye». Innovasjon kan sies å være anarkistisk av natur, og det passer bra på det å være DMO Spesialist. Vi skal aldri slutte å utfordre gjeldende doktriner og gamle dyder. For oss er endring og utvikling positivt. Dessverre er det ikke alle som liker endring, og det er ofte tilfellet at slike personer sitter på sentrale posisjoner. Dette er til hinder for mye positiv utvikling i samfunnet. Å jobbe under slike folk kan oppleves som å konstant tråkke i sirup. DMO Spesialisten eksisterer for å utfordre.
«Alle kan drive med reiseliv» sies det. DMO Spesialisten er av en annen oppfatning. Jo, reiselivsbransjen er (og bør alltid være) en god første plattform der nye arbeidstakere kan få sitt første møte med arbeidslivet. Men bransjen har behov for å utvikle struktur og faglighet. Skal reiselivsbransjen utvikle seg til noe, som minner om bærekraftig, da kan vi bare ikke ansette ufaglærte i sentrale, ledende stillinger slik det dessverre har vært tilfellet alt for lenge nå.
Ville du latt en ufaglært bankrådgiver styre økonomien din? Eller ville du la en ikke-arkitekt tegne huset ditt?
Reiseliv som profesjon handler om å forstå markedet, trender og hvordan reiselivet fungerer som organisert bransje. Som fag jobber en ofte på destinasjonsnivå med følgende tema:
Faget Service Management, eller serviceledelse, er et gren av reiselivsfaget, som typisk ned på bedriftsnivå og jobber med tema som:
Ledelse er mange ting og varierer an på på hvilken organisasjonsnivå det er snakk om. En deler ofte ledelse inn i 5 nivå fra ideologisk ledelse helt ned til prinsippet om selvledelse. Vi anbefaler den fantastiske og lett-leste Hals, et al. (2012). Hos DMO Spesialisten tilskriver vi oss i utgangspunktet en myndiggjørende lederstil. Og så hjelper det at vi har en god porsjon pedagogiske og kommunikasjonsmessige kompetanser i situasjoner der kolleger trenger hjelp og opplæring. Våre verdier:
Det er en større og større forutsetning, at bedrifter holder entreprenørskapsånden i live for å fortsette å være relevante i et omskiftelig marked. Det er mye snakk om, at også eksisterende bedrifter må omstille seg til mer agil og dynamisk drift, dersom en skal fortsette sin plass på deres marked.
Reiselivsbransjen er ikke et unntak, og derfor er entreprenørskap noe som står innskrevet i DMO Spesialisten sitt DNA. Det vil si, at vi alltid ser etter forbedringspotensiale og aldri ser oss tilfreds med dagens situasjon. Vår holdning er, at ting som funker får lov å bli for å hjelpe den neste utviklingen frem.
Entreprenørskap handler i høy grad om:
Vi liker å sammenligne med noe, som de fleste har et forhold til, nemlig det å fiske. Hvorfor insisterer så mange fiske-entusiaster på å ro ut hver gang de har muligheten, men bare komme hjem med fangst en brøkdel av gangene? Det er litt det samme med entreprenørskap. Det ligger en stor fisk ett eller annet sted å venter på å nappe på kroken.
Innovasjon er den andre halvdelen av Entreprenørskap. Innovatører har en umettelig trang til å finne nye og bedre måter å gjøre ting på. Innovasjon handler i høy grad om å greie å se verden i et tverrfaglig perspektiv.
DMO Spesialisten ble grunnlagt ene og alene på dette grunnlaget. Det var rett og slett for mange spørsmål, som ingen i den umiddelbare omgangskrets hadde interesse i eller kompetanse til å svare på. Altfor mange slår seg til ro og aksepterer situasjonen som den er. Det er en forutsetning å ikke være redd for å gjøre feil, om en skal finne frem til nye løsninger som funker.
En disiplin og oppgave som har blitt mer og mer demokratisert og tilgjengelig for selv den minst kyndige. I dag så er forskjellen mellom profesjonelle markedsførere og ikke-profesjonelle nesten utvisket, men en ting gjenstår: det strategisk-systematiske perspektivet. Vi ser en disruptiv utvikling i dette markedet, der det upolerte ofte får større medvind enn det finpolerte og profesjonelle. Vår klare oppfatning er, at det skyldes at kvalitet blir mer og mer tilgjengelig, noe som innsnevrer gapet (forskjellen) mellom profesjonelle og amatører. Sammen med demokratiseringen og økende muligheter for selv å distribuere innhold, så blir det det autentiske, som får størst tillit. Markedsføring er en unektelig del av kommersiell drift. Det tradisjonelle ordtaket gjelder fortsatt, at «markedsføring handler om å ta produkter til markedet, som hjelper mennesker med å løse problemer». Uten markedsføring får mennesker med andre ord ikke mulighet for å løse sine problemer. DMO Spesialisten hjelper deg med:
Med dagens muligheter handler det mer om gode rutiner enn perfekte bilder. Ikke vær redd for å være rå og upolert. Folk vil heller se bak om kulissene enn enda en profesjonell annonse.
Innovasjon Norge har utviklet et verktøy for prosjektledelse, som passer godt på reiselivsbransjen. Det heter PLP-metoden. PLP er en forkortelse av prosjektlederprosessen. Metoden er inndelt i de tre fasene:
Prosjektledelse er en av våre kjernekompetanser, så derfor vil du finne mye informasjon på resten av hjemmesiden vår.
RISS Metoden er et verktøy, også utviklet av Innovasjon Norge. Det er et nært beslektet element av, samt det som knyter sammen, alle de foregående kompetansepunkt. Opplevelsesutvikling krever en stor grad av reiselivsfaglighet å drive med dette, samt kompetanser innen prosjektledelse, økonomi, kommunikasjon, strategi og markedsføring m.fl. Du vil finne mye informasjon om RISS og opplevelsesutvikling på hjemmesiden, men grunnleggende er metoden delt inn i seks faser, alle sentrert rundt designdrevet metodikk:
Du vil se mange paralleller til prosjektarbeid, og det er fordi det nettopp er prosjektbasert. Designmetodikken tar utgangspunkt i brukeren. Det er en forutsetning å forstå brukeren, og når brukeren er en turist, er det en forutsetning å ha reiselivskompetanse.
Økonomisk teft er et grunnvilkår for å drive med kommersiell utvikling. Derfor er DMO Spesialisten ikke ubekjent med regnskap. Vi er ikke regnskapsførere, men har god erfaring med bokføring, regnskap og budsjett.
Å operere i et kommersielt marked krever en viss grad av juridisk forståelse. DMO Spesialisten har arbeidsrett og forretningsjuss som en del av vår bakgrunn. Det er viktig for å kunne forstå avtaler og rettigheter.