Kommentar til regjeringens pressemelding 31.12.2024.
Besøksbidrag er en mulig løsning, men hvis vi skal fortsette å heve prisen på opplevelser i Norge så må kvaliteten også heves i tilsvarende grad. For å forvalte inntekter fra besøksbidrag måtte det nedsettes et utvalg som leder lokal utvikling, for å sikre at det er sammenheng mellom inntekter og økning av destinasjonens kvalitet. Det krever fagfolk å lede og forvalte destinasjoner, altså det som i fagspråk kalles DMO'er.
Et offentlig pålagt besøksbidrag ville måtte medføre en endring av mange eksisterende destinasjonsstrukturer fra private sammensurier til demokratiske og inkluderende fellesskaper.
📌 Turistinformasjonsnivå (flerspråklig, tilgjengelighet/synlighet og kvalitet)
📌 Tydelig, tilgjengelig og offisiell destinasjonsledelse
📌 Sanitet og fasiliteter
📌 Infrastruktur
📌 Research innen- og forvaltning av ressurser ift. kapasitet (sosial, miljømessig og estetisk).
📌 Godt samarbeid mellom og tilgjengelige informasjonsressurser for alle destinasjonens interessenter.
📌 Innføring av demokratisk destinasjonsutvikling - involvering av alle som kan og vil bidra.
📌 Bruk og utvikling av lokale fagressurser.
📌 Innføring av og opplæring i fagspråk for å oppnå minimumskriterier for dannelse av en strukturert bransje
🚫 Private og monopollignende destinasjonsselskaper som kan velge og vrake etter lederens humør og personlige meninger/interesser.
🚫 Eksklusive informasjonssirkler som kun er tilgjengelig for utvalgte aktører.
🚫 Plassering av ledelsesansvar hos selektive og ekskluderende utviklingsmiljøer som kun pleier egne kommersielle interesser.
🚫 "Alle kan drive med reiseliv" kan ikke lenger gjelde sentrale ledelsesmessige og administrative roller med direkte påvirkning på reiselivsbransjens utvikling. I Nordsjøen er det også minimumskrav om bestemte sikkerhetssertifikater.
...m.m.
Vi har en stor jobb å gjøre foran oss, særlig hvis vi i tillegg skal kreve inn "inngangsbilletter" til selve destinasjonen.
DMO Spesialisten står klar som fagressurs.