Denne Avtalen er inngått mellom:
(1) GOSCH DMO SPESIALISTEN, et norsk selskap med organisasjonsnummer 921825072 og forretningsadresse Storgata 2B 6300 ÅNDALSNES Norge ("Konsulenten"); og
(2) [NAVN PÅ DIN BEDRIFT], et norsk selskap med organisasjonsnummer [ORGANISASJONSNUMMERET DITT] og forretningsadresse [KUNDENS FORRETNINGSADRESSE] 0000 [STED] Norge ("Kunden"),
som i denne Avtalen omtales i fellesskap som "Partene", og hver for seg som en "Part".
1.1 Konsulenten skal bistå Kunden med oppdraget som beskrevet under:
1.2 Eventuelle endringer i Oppdraget skal inngås skriftlig, men kan avtales per e-post.
1.3 Oppdraget begynner den 01.01.2023 og skal fortsette inntil 31.12.2023, så fremt ikke Oppdraget avsluttes tidligere i henhold til denne Avtalen.
1.4 Oppdraget skal utføres av følgende person(er): Fredrik Emil Gosch (Utførende Konsulent(er)).
2.1 Pris for Oppdraget er:
48.190 kroner
2.2 Alle priser er oppgitt i norske kroner uten MVA.
2.3 Konsulenten skal utstede fakturaer to ganger, ved kontraktsinngåelse og ved avslutning av oppdraget .
2.4 Betaling skal skje innen 30 dager fra mottak av gyldig faktura.
2.5 Dersom Kunden ikke betaler innen forfall har Konsulenten følgende rettigheter:
Hvis Konsulenten velger utsettelse, vil alle frister etter denne Avtalen automatisk utsettes i en periode tilsvarende perioden gjennomføringen av Oppdraget er utsatt.
Disse rettighetene kommer i tillegg til Konsulentens rett til å inndrive utestående faktura i henhold til gjeldende rett, rett til forsinkelsesrente i henhold til Forsinkelsesrenteloven og eventuelt erstatning for kontraktsbrudd.
2.6 I tillegg til prisen, skal Kunden dekke følgende av Konsulentens dokumenterte utgifter som er nødvendig pådratt i forbindelse med utførelsen av Oppdraget: materialkostnader, reiseutgifter og andre påløpte kostnader som ikke er beskrevet i tjenesten.
2.7 Eventuelle utgifter må forhånds godkjennes skriftlig av Kunden. Ikke godkjente utgifter vil ikke bli refundert.
3.1 Konsulenten skal:
3.2 Konsulenten er fullt og helt ansvarlig for:
Konsulenten skal holde Kunden skadesløs for alle økonomiske tap og kostnader som oppstår som følge av Konsulentens brudd på denne klausulen.
3.3 Konsulenten er ansvarlig for mislighold som skyldes Utførende Konsulent(er), eller eventuelle andre av Konsulentens eget personale som er benyttet i forbindelse med Oppdraget.
4.1 Avtalen innebærer ikke at Kunden får eksklusivitet. Konsulenten står fritt til å bli engasjert av, eller ha finansielle eller andre interesser i enhver annen virksomhet (herunder konkurrerende virksomhet) forutsatt at slik aktivitet ikke utgjør noe brudd på denne Avtalen.
5.1 Partene er uavhengige parter og Oppdraget leveres i henhold til armlengdes prinsippet.
5.2 Ingen Part skal:
6.1 Konsulenten har ikke anledning til å benytte andre underleverandører enn Utførende Konsulent til å utføre Oppdraget uten at Kunden skriftlig har samtykket.
6.2 Konsulenten har anledning til å benytte en tredjepart til å kreve inn utestående betaling.
7.1 Oppdraget kan ikke avbestilles. Dersom Kunden ikke ønsker at Konsulenten skal utføre hele eller deler av Oppdraget må Kunden fortsatt betale for Tjenestene i sin helhet og oppfylle sine betalingsforpliktelser i henhold til denne Avtalen.
8.1 Eiendomsrett, opphavsrett og andre relevante materielle og immaterielle rettigheter til resultater som springer ut av Oppdraget og alle notater, opptak, dokumenter eller annet materialer, eiendeler eller liknende produsert av Konsulenten i forbindelse med Oppdraget tilfaller Kunden når Oppdraget i sin helhet er betalt.
8.2 Konsulenten skal beholde alle rettigheter, titler og interesser i og til metoder og verktøy som Konsulenten eier på tidspunktet for denne Avtalen og/eller utvikler i avtaleperioden, samt enhver generell kunnskap som opparbeides i avtaleperioden, forutsatt at slike utviklinger hverken er rettigheter, materialer, eller Konfidensiell Informasjon som tilhører Kunden.
9.1 Eiendomsrett, opphavsrett og andre relevante materielle og immaterielle rettigheter til digitalt eller fysisk materiell som for eksempel instruksjoner, veiledninger eller kursmateriale og annet innhold eid av Konsulenten før, eller utviklet uavhengig av, Oppdraget og som benyttes i Oppdraget eies av Konsulenten ("Konsulentens Materiell").
9.2 Kunden mottar ingen immaterielle eller andre rettigheter til Konsulentens Materiell i forbindelse med Oppdraget. Dette betyr, blant annet, at Kunden ikke kan:
10.1 En Part som mottar Konfidensiell Informasjon skal:
Hver Part aksepterer at de skal gi den andre Parten varsel umiddelbart dersom vedkommende blir klar over tilgjengeliggjøring i brudd med denne klausulen og ta alle nødvendige steg som den fremleggende Part innen fornuftighetens grenser instruerer om knyttet til bruddet.
Hver Part skal ta nødvendige steg for å ødelegge og slette all Konfidensiell Informasjon som vedkommende besitter innen 30 dager fra den andre Parts forespørsel.
Taushetsplikten i denne paragraf skal være gjeldende i en periode på to år etter utløpet av, eller avslutning av Avtalen.
"Konfidensiell Informasjon" betyr informasjon knyttet til Oppdraget og all informasjon relatert til Kunde eller Konsulent eller noen andre personer involvert i kjøp eller utøvelsen av Oppdraget uavhengig av om informasjonen er merket eller uttalt å være konfidensiell/fortrolig/hemmelig.
Konfidensiell Informasjon inkluderer, men er ikke begrenset til alle produkter, spesifikasjoner, planer, modeller, tegninger, design, tekniske studier, data, kommersiell og/eller finansiell informasjon fremlagt av en av Partene.
Konfidensiell Informasjon inkluderer ikke informasjon som den mottakende Part kan bevise:
11.1 Dersom Kunden mener at Konsulenten er i brudd med Avtalen, skal Kunden umiddelbart sende et skriftlig varsel til Konsulenten som i detalj beskriver det påståtte bruddet. Hvis bruddet kan rettes, skal Kunden gi Konsulenten en rimelig tidsfrist (på minst 10 dager) på å rette bruddet før Kunden utøver eventuelle andre rettigheter.
12.1 Ved vesentlig brudd på Avtalen kan den skadelidende Part heve Avtalen med umiddelbar virkning og kreve erstatning for eventuelle tap. Det anses som vesentlig brudd dersom Parten eller noen av Partens ansatte eller en Utførende Konsulent:
Parten som ikke er i brudd kan heve Avtalen med umiddelbar virkning uten ansvar annet enn for eventuelle betalingsforpliktelser Kunden måtte ha for utestående krav som er påløpt, men ikke betalt før heving av Avtalen.
12.2 Ved eventuelle brudd som ikke direkte er regulert av denne Avtalen, kan den skadelidende Part utøve samtlige rettigheter som Parten har under alminnelige erstatningsrettslige regler.
12.3 Følgende gjelder ikke for ansvar for skadesløsholdelse eller for brudd på bestemmelser knyttet til Konfidensiell Informasjon eller immaterielle rettigheter:
13.1 En Part kan ikke hevde at det foreligger brudd på Avtalen eller kreve erstatning for følgene av en force majeure hendelse eller annen hendelse dersom den (a) er utenfor Partens kontroll og (b) Parten ikke med rimelighet kunne ha forutsett det ved inngåelse av Avtalen.
13.2 Dersom situasjonen vedvarer i en periode på to måneder, kan hver av Partene si opp Avtalen med en måneds skriftlig varsel uten å risikere å pådra seg krav om ansvar som følge av oppsigelsen.
14.1 I den grad det er nødvendig for å kunne levere Oppdraget, vil Konsulenten behandle personopplysninger mottatt fra Kunden. Konsulenten vil i så tilfelle orientere Kunden om behandlingen av personopplysningene. Konsulenten vil behandle slike personopplysninger enten som behandlingsansvarlig (når opplysningene ikke er behandlet på instruks fra andre), eller som databehandler (når opplysningene er behandlet på instruks fra Kunden).
14.2 Behandling av personopplysninger som databehandler krever en egen databehandleravtale. Personopplysninger vil kun bli behandlet som angitt i databehandleravtalen eller i henhold til lov.
14.3 Kunden er selv ansvarlig for å sikre lovlig behandlingsgrunnlag overfor alle impliserte individer som får sine personopplysninger behandlet som en del av Oppdraget og for å innhente samtykke fra de individer i den grad det er nødvendig.
14.4 Konsulenten kan ta kontakt med Kunden og dens ansatte og andre representanter i forbindelse med markedsføring, herunder via e-post, for eksempel ved utvikling av- eller lansering av nye tjenester.
14.5 Dersom Kunden ikke er enig i hvordan personopplysninger behandles av Konsulenten, kan en klage sendes til Datatilsynet, epost postkasse@datatilsynet.no, tlf. 22 39 69 00 (www.datatilsynet.no).
15.1 Partene skal bestrebe seg på å løse eventuelle konflikter eller uenigheter gjennom forhandlinger.
15.2 Tvister som måtte oppstå og som ikke løses gjennom forhandlinger innen rimelig tid (ikke mer enn 60 dager) skal avgjøres av norsk rett med Møre og Romsdal tingrett som verneting.
Denne Avtalen er utstedt i 2 – to – eksemplarer, ett til hver av Partene.
For GOSCH DMO SPESIALISTEN:
--------------------
Fredrik Emil GoschSted og dato:
For [NAVN PÅ DIN BEDRIFT]:
--------------------
[FORNAVN] [ETTERNAVN]Sted og dato: